www.fotografietrainingen.nl
workshops

Je hebt een digitale camera cadeau gekregen een prachtig apparaat maar je raakt helemaal in de war van de mogelijkheden.
Dat is de reden waarom je de gebruiksaanwijzing gaat doornemen,rustig op de bank met een kopje koffie of een glas wijn erbij aan het einde van de avond hebt je een kater niet van de drank maar van het boekje.
Veel wijzer ben je er niet van geworden.

Dan is het tijd om een korte cursus te volgen waarbij de belangrijkste instellingen en knoppen van de digitale camera worden uitgelegd.

Er zijn namelijk heel veel overbodige instellingen op de digitale camera.
Tijdens deze cursus wordt zowel de theorie als de praktijk uitgevoerd.
We beginnen met de uitleg van de belichtingsmeter , opslagformaat , kaart , de zin van rawbestanden. Diafragma/ sluitertijd belichting , de lichtmeter in de camera hoe werkt hij?

De programmastand de P-stand
Sluitertijdstand de T-stand
Diafragmavoorkeuze de A-stand
Handmatigestand de M-stand

Scherpte-diepte wat is dat?
De iso stand
De +/- stand (een van de handigste onderdelen )
Witbalans -instellingen.
Lenzen scherpstellen auto/handmatig
Kwaliteitverschillen tussen lenzen.
Sensor ,wat is het verschil met een gewone sensor(Crop-factor) en een fullframe.
Ingebouwde flitser en opzetflitser.

Na deze theorie gaan jullie met je eigen camera in de studio met bestaand licht simpele opdrachten uitvoeren met stillevens en misschien een portret.
Bijv. maak een goed belichte een onderbelichte plus een overbelichte foto
Welke was er nog bruikbaar en welke niet ?Uiteraard gaan we die avond ook goede foto's maken .
Waar moet ik op letten wat betref compositie het aansnijden van je beeld, het gebruik van schuine lijnen etc.
Aan het einde van de avond geef ik een simpele opdracht voor thuis.

De volgende week worden de resultaten besproken en gaan we nog een keer in op de technische problemen en vragen die er zijn.

Daarna gaan we naar buiten om al de geleerde kennis in de praktijk te brengen.
Dit doen we door een kleine stadswandeling in de buurt van de studio.
tijdens deze wandeling maken we foto's van gebouwen en objecten, als het nog donker is gaan we met hogere iso waarden aan de slag, objecten en gebouwen zijn een dankbaar onderwerp.
Mensen fotograferen is als je je camera nog niet helemaal onder controle hebt een stuk moeilijker vanwege de sociale interactie , waardoor je belemmert wordt in je concentratie met betrekking tot de technische beheersing van je camera.

 

Digitaal voor beginners/avond
Driedaagse workshop