www.fotografietrainingen.nl
workshops


Je hebt een digitale camera cadeau gekregen een prachtig apparaat maar je raakt helemaal in de war van de mogelijkheden.
Dat is de reden waarom je de gebruiksaanwijzing gaat doornemen,rustig op de bank met een kopje koffie of een glas wijn erbij aan het einde van de avond hebt je een kater niet van de drank maar van het boekje.
Veel wijzer ben je er niet van geworden.

Dan is het tijd om een korte cursus te volgen waarbij de belangrijkste instellingen en knoppen van de digitale camera worden uitgelegd.

Er zijn namelijk heel veel overbodige instellingen op de digitale camera.
Tijdens deze cursus wordt zowel de theorie als de praktijk uitgevoerd.
We beginnen met de uitleg van de belichtingsmeter, opslagformaat, kaart, de zin van rawbestanden.
Diafragma/sluitertijd belichting, de lichtmeter in de camera hoe werkt hij?

De programmastand de P-stand.
Sluitertijdstand de T-stand.
Diafragmavoorkeuze de A-stand.
Handmatigestand de M-stand.

Scherpte-diepte wat is dat?
De iso stand
De +/- stand één van de handigste onderdelen.
Witbalans -instellingen.
Lenzen scherpstellen auto/handmatig
Kwaliteitverschillen tussen lenzen.
Sensor ,wat is het verschil met een gewone sensor(Crop-factor) en een fullframe.
Ingebouwde flitser en opzetflitser.

Na deze theorie gaan jullie met je eigen camera naar buiten ( uiteraard ga ik mee )om de theorie in praktijk brengen door simpele-opdrachten.
Bijv. maak een goed belichte een onderbelichte plus een overbelichte foto.
Welke was er nog bruikbaar en welke niet ? (Uiteraard gaan we die middag ook goede foto's maken )
Waar moet ik op letten wat betref compositie het aansnijden van je beeld, het gebruik van schuine lijnen etc.
Aan het einde van de middag geef ik een opdracht voor thuis.

De volgende twee weken worden de resultaten van de thuisopdrachten besproken en gaan we dieper in op de technische problemen en natuurlijk op alle aspecten wat een foto meer zeggingskracht geeft.

We gaan in de laatste les naar buiten om al de geleerde kennis in de praktijk te brengen,
dit doen we door een stadswandeling door Rotterdam te maken met als doel de architectuur van deze mooie stad in beeld te brengen.
Ik heb hier voor gekozen omdat het voordeel van gebouwen is dat je je op de compositie en de camera-instellingen kan concentreren plus levert het altijd mooie beelden op.
Mensen fotograferen is als je je camera nog niet helemaal onder controle hebt een stuk moeilijker vanwege de sociale interactie , waardoor je belemmert wordt in je concentratie met betrekking tot de technische beheersing van je camera.

 

Digitaal voor beginners
driedaagse cursus

Basiscursus fotografie
Rotterdam